رئيس مجلس الإدارة
أمانى الموجى
رئيس التحرير
ياسر هاشم
ads
اخر الأخبار
إدارة البحوث الفنية والتطوير للقوات المسلحة توقع بروتوكول تعاون مع مجلس المراكز والمعاهد والهيئات البحثية التابع لوزارة التعليم العالى والبحث العلمى ... محافظ الجيزة يتفقد أعمال التطوير بمحيط محطة مترو الانفاق بجامعة الدول العربية رئيس الشُعبة: 75% من الأدوات الصحية تصنيع محلي وهذا نجاح للمبادرة الرئاسية "توطين الصناعة" فى يوم التفوق العلمى للقوات المسلحة هيئة تدريب القوات المسلحة تكرم الضباط المتميزين المبعوثين إلى الدول الشقيقة والصديقة‬ ثنائي هجوم بتشكيل الزمالك أمام دريمز الغاني الدكتور ناصر الهتلان القحطاني المدير العام للمنظمة العربية للتنمية الإدارية يؤكد على التلازم الوثيق بين الرياضة والقانون البرلمان العربي يدعو لفتح تحقيق دولي عاجل في جرائم المقابر الجماعية بمستشفيات غزة ومحاسبة مرتكبيها معجزة الجمباز شهد عمر تحصل على بطولة الجمهورية للناشئين اولى روتيشن قوات حرس الحدود تنجح فى ضبط كمية كبيرة من الأسلحة والذخائر قبل تهريبها . إزالة برج سكني مخالف مكون من 13 طابق بدسوق

فن وثقافة

إبراهيم أبو العطا: التلفزيون مافيا وعمري ما أبيع فني وأتذل علشان أشتغل

الثلاثاء 26/مارس/2024 - 12:24 ص
صدى العرب
طباعة
رحاب عادل
تحدث الفنان إبراهيم أبو العطا، عن تفاصيل تعاونه مع المخرج خالد يوسف، في مسلسل سره الباتع، بجانب حديثه عن سبب قلة أعماله الدرامية.

وقال إبراهيم أبو العطا، في لقائه مع الإعلامية إنجي هشام، في برنامج "المنسي" المذاع عبر شاشة قناة "هي": التلفزيون شلالية ومافيا صعب تدخل وسطهم، وعلشان تدخل بيرمولك الفُتات، التلفزيون مافيا من ناحية الممثل والمخرج، المخرج زمان كان بيدور على اللي عايزه، ولكن دلوقتي بيعتمد على مكاتب الكاستينج، وبنلاقي الممثلين في كل المسلسلات، والمخرج مفيش عنده وقت، والمنتج عايز اللي بيوفر وأهم حاجة عنده النجم والنجمة اللي بيبع بيهم والباقي مش مهم، وبيبقى فردت شراب ونقلبها.

وتابع: أنا من الممثلين اللي مبيجريش ورا حد، أنا ممكن يكون معايا 100 جنيه وأعيش بيها على قدي، ولا أني أروح أبيع موهبتي وفني ولا أتذل لحد وأقوله شغلني علشان مفيش في بيتي فلوس، أنا أعمل دور صغير وأبصم بيه ويبقى علامة وأطلب فيه اللي أنا عايزه.

وعن تعاونه مع المخرج خالد يوسف، فعلق إبراهيم أبو العطا: خالد يوسف رجل يعشق السينما، وهو رجل مجتهد وبيجي قبل الممثلين والدنيا كلها في اللوكيشن، كلنا بنتعب وهو ربنا يدي له الصحة، وبيدور على أدق التفاصيل، وفي مشهد المجاميع المفروض كلنا حافيين وعقلي وزني أني أقف على البلغة لأن الأرض كلها حصى، نده عليا في الميكروفون وقالي أرمي البلغة اللي أنت واقف عليها ولا فاكرني مش شايفك؟.

وأضاف: في مشهد كنت بجري حافي في سره الباتع وزجاجة دخلت في رجلي، وأدائي معجبش الأستاذ خالد يوسف ولما عرف أن زجاجة دخلت في رجلي قام وشدها وطلب أقعد أرتاح، ولما تعبت كلمني بشخصه وقالي هتكمل معانا ولا أقولك البقاء لله، ولما روحت اللوكيشن حضني وطبطب عليا وقالي لو تعبان ارتاح، هو في حد كده؟ ده مخرج يخليك تتفانى ولو تعبان تروح له، وكل ممثل أشتغل مع الأستاذ خالد يوسف أصبح نجم.

وبرنامج المنسي، من تقديم الإعلامية إنجي هشام على شاشة قنا هي، ويُعرض يوميًا في تمام الساعة العاشرة مساءا، طوال شهر رمضان، ويحل عدد من نجوم الفن ضيوفًا على برنامج المنسي، للحديث عن بدياتهم وتفاصيل مشوارهم وتفاصيل التحديات التي واجهتهم على مدار مشوارهم الفني.


https://youtu.be/-c6yYkXL1jE?si=tE_RemRsi2eQV10D

إرسل لصديق

ads
ads

تصويت

هل تؤيد تكثيف الحملات الأمنية بمحيط الأندية ومراكز الشباب لضبط مروجى المخدرات؟

هل تؤيد تكثيف الحملات الأمنية بمحيط الأندية ومراكز الشباب لضبط مروجى المخدرات؟
ads
ads
ads

تابعنا على فيسبوك

تابعنا على تويتر