محافظات
"مياة القليوبية" تغلق محطات المياة الجوفية
قامت شركة مياه الشرب والصرف الصحى بالقليوبية، اليوم الثلاثاء، بتحرير محاضر ضد محطات المياه الخاصة والتي تقدم خدمة للمواطنين.
وقد منع أهالى قرية ميت راضى مركز بنها اليوم موظفين وفنيين تابعين للشركة القابضة لمياه الشرب والصرف الصحي بالقليوبية من غلق محطات تنقية مياه الشرب من المياه الجوفية بالقرية المقامة على نفقة الأهالى، حيث أعلن الموظفين والفنيين أنهم يلجؤون لذلك لأن الشركة تخسر من جراء ذلك وتريد بيع مياهها للجميع حتى تحصل على ايرادات إضافية جديدة بينما مياه هذه المحطات أنقى من مياه الشرب التابعة للشركة.
وفي قرية بطا موكز بنها سادة حالة من الغضب الشديد بعد قيام الشركة بغلق محطة مياه قام الأهالي بإنشائها بالجهود الذاتية وتقدم تقديم الخدمة للمواطنين بالمجان ويشرف عليها اهالي القرية وتغيير الفلاتر الخاصة بها بأستمرار.
وأكد الأهالي أنهم لجؤا لذلك بسبب تلوث مياه الشرب والتي تصيبهم بامراض عديدة، واصبحت المياه غير صالحة لاستخدام الادمي مؤكدين ان المياه دائما برائحة كريهة ولونها غامك يشبه مياه المجاري.
ويقول محمد بدوي، من أهالي بطا، الحكومه عايزة فلوس بي أي طريقة وأي وسيلة حتي لو هيجي ع الغلبان اللي مش عارف يشتري ميه معدنية، طيب قبل ما يعمل القرار ده يشغل محطة التحليه اللي عند الصهاريج عشان يبقي في بديل، الوضع بقي في منتهى العبث.
بينما يقول محمد جمال، علشان نشرب من نيلها أصل الحنفية وحشتنا.
ويقول عمرو مهدي، ولا هما شايفين شغلهم، ولا بيسيبوا الأهالي تحاول تطور من بلدها وينقذوا الناس من مياه المجاري يعملوا هما بقي محطات،ويضيف ابو حسن، ولا منهم ولا كفاية شرهم الناس دي عايزن ايه مننا.










