رئيس مجلس الإدارة
أمانى الموجى
رئيس التحرير
ياسر هاشم
ads
اخر الأخبار

فن وثقافة

عصام شكري: مخرجين المسرح بيخافوا من ممثلين التليفزيون.. وكنت بحذف مشاهد لنفسي في الأعمال

الإثنين 18/مارس/2024 - 05:37 م
صدى العرب
طباعة
رحاب عادل
أكد الفنان عصام شكري، أنه كان مصاب بالإحباط في بداية مشواره الفني بسبب عدم عمله في المسرح، بجانب الكشف عن حذفه لعدد من مشاهده في الأعمال الفنية بناء على طلبه، وعن الأدوار التي يتمنى تقديمها.

وقال عصام شكري، في لقائه مع الإعلامية إنجي هشام، في برنامج "المنسي"، المذاع عبر شاشة قناة "هي": جالي إحباط في البداية أن ماحدش بيعرض عليا مسرح خالص وأنا خريج فنون مسرحية، وقابلت أحد المخرجين المسرحيين وقالي أنت مش عايز تشتغل مسرح؟ قولتله أنا هموت واشتغل مسرح، قالي أنا بخاف من ممثلين التليفزيون مبيبقوش فاضين، وبدأت أشتغل مسرح، والكام سنة اللي فاتوا عملت حوالي 5 عروض مسرحية، والمسرح هو الجيم بتاع الفنان، والفنان لو قعد في البيت هيصدي.

وتابع: أنا كنت بشيل مشاهد لنفسي، لأن كنت بلاقي المؤلف عامل مشاهد وأنا فيها وأنا كنت ببقى قايل المعنى ده في مشهد قبل كده وكنت بشيل المشاهد والمخرجين كانوا بيستغربوا مني.

وأضاف: كنت هشتغل في حديث الصباح والمساء ومضيت عقده، وحصل تغيرات والدور بتاعي اتشال كله، وكان في أدوار كتير كان نفسي أعملها، وفي أدوار خلاص المرحلة العمرية بتاعتها عدت، وأنا كان طول والوقت بيشغلني فكرة إدمان المخدرات كنت عايز اشتغل عليها كتير.

وعن الأدوار التي يتمنى تقديمها، فقال عصام شكري: أنا نفسي أعمل دور متوحد، والضرير، وحاجات شبه الأدوار دي اللي هي معقدة، لأنها بتبقى عايزة مجهود كبير من الممثل.

وبرنامج المنسي، من تقديم الإعلامية إنجي هشام على شاشة قنا هي، ويُعرض يوميًا في تمام الساعة العاشرة مساءا، طوال شهر رمضان، ويحل عدد من نجوم الفن ضيوفًا على برنامج المنسي، للحديث عن بدياتهم وتفاصيل مشوارهم وتفاصيل التحديات التي واجهتهم على مدار مشوارهم الفني.

إرسل لصديق

ads
ads

تصويت

هل تؤيد تكثيف الحملات الأمنية بمحيط الأندية ومراكز الشباب لضبط مروجى المخدرات؟

هل تؤيد تكثيف الحملات الأمنية بمحيط الأندية ومراكز الشباب لضبط مروجى المخدرات؟
ads
ads
ads

تابعنا على فيسبوك

تابعنا على تويتر