رئيس مجلس الإدارة
أمانى الموجى
رئيس التحرير
ياسر هاشم
ads
اخر الأخبار

الشارع السياسي

الرئيس السيسي: «هنرد على الناس في الحوار الوطني وهنتكلم كتير»

السبت 21/مايو/2022 - 03:15 م
صدى العرب
طباعة
متابعات
تحدث الرئيس عبد الفتاح السيسي، رئيس الجمهورية، عن الحوار الوطني خلال مشاركته في افتتاح مشروع مستقبل مصر الزراعي، قائلًا: أنا مش برد دلوقتي في اللقاء ده على حد هنرد على الناس في الحوار الوطني وهنتكلم كتير.

وأضاف أنه حريص على أن يرى الشعب المصري الإنجازات والتطورات والنتائج، مُشيرًا إلى أن هناك العديد من المشروعات الأخرى مثل توشكى وبني سويف والمنيا، مؤكدًا على أن تكاليف هذه المشاريع أكبر من أي تكلفة تقام في الدلتا

وتابع أن كل إجراء الدولة لم تقم به منذ 40 عامًا، تدفع تمنه في الوقت الحالي، متابعًا: من فضلكم الدولة كلامها حاجة تانية، وإجرائها عاوز كتير من الفهم والدراسات عشان تقول اللي بنعمله ناجح ولا لا ويتوافق ولا لا فيه نقاش وحوار في البلد فيه حراك كبير جدا واحنا سعداء بيه لكن بقول لكل اللى بيسمعنى من فضلكم الدولة كلامها حاجة تانية وإجراءها، عاوز حاجات كتير من الدراسات هتدي 100 سنة ولا لا؟ ولا الموضوع في وقته، ممكن حد يقول بتكلفه التكاليف دي ليه؟".

وأوضح قائلًا: البدايل إيه لو معملناش كده يبقا إيه؟، إذا كنا خلال العشر سنوات اللى فاتت زدنا 20 مليون نسمة، طلبات العشرين مليون من السلع الأساسية، طيب إحنا انتجنا يقدر يكافئ ده؟، معندناش خيار تاني حتى تقولى نستورد من بره، طيب الأزمة الموجودة دلوقتى كاشفة للموضع ده.

إرسل لصديق

ads
ads

تصويت

ما هي أسباب زيادة الجرائم في المجتمع؟

ما هي أسباب زيادة الجرائم في المجتمع؟

تابعنا على فيسبوك

تابعنا على تويتر